Kékszalag: biztonságban a verseny közben

Többszáz versenyben lévő hajó, éles versenyszituációk ráadásul mindez éjjel-nappal. Számos dologra oda kell figyelni a biztonságotok érdekében.

Kerüljük az ütközési helyzeteket. Ez különösen a rajtnál és a bójavételeknél követel extra figyelmet, szabályismeretet és a szabályok betartását.

Ha előnyt kell megadnod, ne legyél zsugori vele, ne szabd szűken az előny megadását, ne feled, a másik hajón is előfordulhat valamilyen havária. A kormányosok vegyék fel a szemkontaktot, jelezzék intéssel, hogy látják egymást, az üvöltést pedig hagyjuk meg utolsó eszköznek, de akkor sem kell bunkónak lenni.

Nappal jól érzékelhető az ütközési helyzet, éjszaka azonban nehezebb. A legegyszerűbb szabály az, hogy ha az irányt tartva a másik hajót huzamosabb ideig ugyanaz a szög alatt látjuk, akkor pont egymás felé tartunk. Ilyenkor ütközés fenyeget, térjünk ki, világítsuk meg zseblámpával a vitorlánkat, hogy a másik hajó is lásson minket, és végezzük el a szabályok szerinti kitérési manővert.

Csak a saját kapitányod utasításait kövesd, de azt vakon, például ezért:

Kérdéseket utólag lehet feltenni, de akkor célszerű is.

Figyeljétek az előrejelzéseket, a balatoni villogókat, és kémleljétek a felhőzetet, és a távolabb levő hajók viselkedését. Ahol mások dőlnek, fetrengenek, reffelnek és vitorlákat lobogtatnak, oda ne érkezz meg teljes taklival.

Az éjszaka egyik veszedelme, hogy ez nem látszik. A balatoni széljárást nagyban meghatározzák az északi part hegyei, és jó eséllyel pont éjjel fogsz ezek alatt hajózni. A legismertebb szélcsatornák, befúvási pontok: Csopak, Györöki öböl, Badacsony takarásának vége.

A mentőmellényt legkésőbb akkor vegyük fel, amikor a reffelésen kezdünk gondolkodni. Ilyenkor már elég nagy a szél, hamarosan felfejlődnek a hullámok, dől a hajó, ráadásul maga a reffelés sem megy mindig simán, valakinek gyakran ki kell mennie az árbóchoz, tehát pont itt van az ideje a mellénynek. Ne feledjük, ilyenkor már nedvesedik – tehát csúszósabbá válik - a fedélzet, vegyünk fel cipőt (amúgy is célszerű hordani) is, mert kapkodás közben nagyon csúnyán szétrúghatjuk a lábunkat a bikákban és egyéb veretekben.

Mindig legyen elegendő delej az éjszakai fények bekapcsolásához és pirkadatig történő használatához. Éjszaka a hajófények szigorúan legyenek bekapcsolva, ez alól nem jelent kibúvást sem a csillagos ég, sem a telihold, sem a versenytaktika, sem az ellenfelek előli rejtőzködés szándéka. Éjszaka mindig legyen legalább egy jól feltöltött telefon a kajütben, a lejárathoz közel, biztos és száraz helyen a letöltött Balatonhelp alkalmazással.

Utoljára szerkesztve: 2024. április 2.

Kapcsolódó témák








Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu