Hajófények / Navigációs fények

Hajófények azok a navigációs (szektorosan, azaz csak bizonyos szögtartományból látszó) fényjelzések, amelyeket a hajóknak a Hajózási Szabályzat szerint kötelezően viselniük kell. Ezekből tudjuk éjszaka, hogy egy hajó jön vagy megy és merre tart.

Hajófények / Navigációs fények

A Hajózási Szabályzat az éjszakai hajózáshoz különböző jelzőfényeket rendel annak érdekében, hogy minden vízen mozgó járműről eldönthető legyen, hogy nagyjából mekkora, milyen típusú hajó és milyen irányban halad. Ezen információk nélkül nagyon könnyen ütközési helyzetbe kerülhetnének a hajók. 

A különböző hajótípusokhoz (vitorlás, géphajó) és hajóméreteknek, és hajózási helyzeteknek (vontatmány, tolt karaván stb.) különböző hajófényeket rendel a szabályzat, hogy mindig eldönthető legyen, kinek kell kitérnie a másik elől és kinek van előnye. 

Ennek eldöntéséhez tudnunk kell, hogy a másik hajó milyen irányba halad, azaz melyik oldalát látjuk. Ezek a fények mindig navigációs fények, azaz kizárólag a menetirányhoz viszonyított valamilyen szögtartományból látszódnak.  

A Kékszalagon leginkább vitorlás kishajókkal találkozhatunk éjszaka, bár a tihanyi csőben keresztben közlekedik a komp, jöhetnek motorcsónakok vagy diszkóhajók is, de ezek általában jól láthatók, ezért legjobban a többi versenyzőre kell figyelni. 

A vitorlásoknak a Balatonon 3 fényt kell viselniük. Egy pirosat az orrban a bal oldalon úgy, hogy szemből és attól 112,5 fokos tartományban látszódjon, egy ugyanilyen zöldet a jobb oldalon, és egy fehéret hátul úgy, hogy jobbra és balra is 67,5 fokban, azaz összesen 135 fokban látszódjon. Mindez elhelyezhető egy lámpatestben is az árboccsúcson.

Ha a fenti fények szögeit összeadjuk, azt látjuk, hogy az éppen 360 fok, azaz mindig lesz két lámpa egy hajón, amit távolról is látunk. Az egyik mindig az árbócfény, a másik piros, zöld vagy fehér. Ha piros, akkor a hajó jobbról jön vagy éppen keresztezi az utunkat, ha zöld, akkor balról jön, vagy éppen keresztez, ha fehér, akkor már keresztezte az utunkat, azaz megy. 

A Kékszalagon azonban nagyon sok hajó van a vízen, a csőben és Keszthelyi bójánál éjszaka sokszor nagy a tömörülés, ilyenkor jól tesszük, ha egy erős zseblámpával belevilágítunk a grósz hasába, mert ez jól eligazítja a külső szemlélőket a helyzetünkről és az irányunkról is.

Nagy hajókon, uszályokon, más járműveken más a navigációs fények elrendezése, de jó, ha tudjuk, hogy a piros mindig a hajók bal, a zöld pedig mindig a jobb oldalán világít valamilyen formában.  

Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu