Előny / Útjog

Az előny a hajózásban az útjogot jelenti. Két hajó találkozásánál minden esetben világos, hogy kinek van előnye, a másiknak ki kell térnie, nem kényszerítheti irányváltásra az előnyben levő hajót.

Előnynek nevezzük a vitorlázásban azt, ha az egyik hajónak útjoga van a másikkal szemben. A Hajózási Szabályzat (HSZ) részletesen meghatározza, hogy mikor kinek van előnye, ez egyszerűen nem lehet vita tárgya semmilyen hajózási helyzetben.

Versenyben levő hajók közötti szituációkban ugyanakkor nem a HSZ, hanem az RSS, azaz a vitorlázás nemzetközi versenyszabályai az irányadóak. Ha két olyan hajó találkozik, amelyek egyike versenyben van, de a másik nem akkor ismét a HSZ és csak a HSZ szabályai irányadók a kitérési kötelezettség megállapításakor.

Kicsit bonyolítja a dolgot, hogy a vízen sokféle úszó eszköz mozog különböző manőverezési képességekkel, ezért a HSZ 6 kategóriát definiál: vízi sporteszköz, csónak, motorcsónak, vitorlás kishajó, kisgéphajó, és nagyhajó. A definíciókat itt most nem részletezzük, de mindenki meg tudja mondani, hogy éppen miben ül. 

A vízi sporteszközök és a csónakok között is vannak vitorlával haladók (szörfök és vitorlás csónakok). Ők alapértelmezésben nem minősülnek vitorlás kishajónak, de a kitérési szabályok szerint azok. Ez azt jelenti, hogy ha egy szörfös, vagy egy Optimist keresztezi egy hatalmas versenyben levő katamarán útvonalát, és a HSZ szerint utóbbi a kitérésre kötelezett, akkor bizony verseny ide, verseny oda a nagy hajónak ki kell térnie a kicsi javára. (Ezen a ponton jegyezzük meg, hogy „vitorlás csónak” igaziból nincs, csak a HSZ szerint létezik, magára adó vitorlázónak minden vitorlás: hajó.)

A csónakok és a motorcsónakok mindenki más elől kitérnek, egymást között pedig a jobbkézszabályt alkalmazzák, tehát aki jobbról jön, annak előnye van. 

A vitorlás kishajók – vagyis úgy nagy általánosságban a vitorlások – egymás közti előnyadási szabályai a versenyzés szempontjából a legfontosabbak. Két vitorlás kishajó találkozásakor annak van előnye, aki jobb csapáson megy, azaz éppen a hajója bal oldalán vannak a vitorlái. 

Találkozhat azonban egymással két vitorlás úgy is, hogy mindkettőnek a bal vagy mindkettőnek a jobb oldalán van a vitorlája, vagyis azonos csapáson vannak. Ilyenkor a szél alatt hajózó vitorlásnak van előnye a szél felett haladóval szemben.

Fontos, hogy az előnyt úgy kell megadni, hogy az útjogos hajó kapitányában ne keletkezzen okkal aggodalom attól, hogy esetleg ütközés következhet be. Hogy kiben mikor keletkezik okkal aggodalom, az persze szubjektív, meg függ a hajó méretétől (reagálóképességétől) és a szélerősségtől is, ezért inkább soha ne adjunk okot arra, hogy erről az óvás után a zsűrinek kelljen döntenie. Vízen ne játszunk chicken game-et.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu