Fifty-Fifty

A Kékszalag rekordját 2012 óta tartó, és azt azóta kétszer is megjavító hajó egészen különös szerzet, érdemes kicsit közelebbről is megismerkedni vele.

Sok rohanógépet lehetne kiemelni az elmúlt évek mezőnyéből a legendás hajók közé. Hogy mégis a Fifty-Fiftyre esett először a választásunk azt az indokolja, hogy a hajó teljesen újszerű, magyar elgondolás alapján, Magyarországon épült, és hát mégiscsak ő döntötte meg több mint 10 éve a Nemere 2 Kékszalag-rekordját, és ő tartja a legújabb, 2022-es rekordot is.

A Fifty-Fifty katamarán, tehát kéttörzsű hajó, amelynek egyedisége, hogy nem egy árbócot visel a hajó hossztengelyén, hanem egyet-egyet a két hajótesten. Ez az elrendezés Paulovics Dénes (Dini) fejéből pattant ki, és ő is építette a Fifty-Fifty eredeti, valamint ma is futó, 2022-ben elkészült változatát is.

 

Az egyedi elrendezés előnyei és hátrányai részben nyilvánvalók. Két árbócon nagyobb vitorlát lehet vinni, mint egyen, egyszerűen azért, mert a vitorlázat súlypontja lejjebb kerül, így kisebb az általa kifejtett borító, hajót döntő erő. A hátrány, hogy a két vitorla a szélhez képest mért bizonyos iránylatokban kitakarhatja egymást, éppen úgy, ahogy a Kékszalag rajtjánál a sok vitorla zavart szelet, letakart felületeket, hosszú beragadásokat eredményezhet.

Dini azonban úgy kalkulált, hogy a vitorlákra ható erő összességében így lesz jobb, mert a rongyokra a látszólagos szél, azaz a tényleges szél és menetszél vektoros összege hat, ez pedig a nagy sebesség miatt még viszonylag bő szelekben is inkább eredményez negyedszelet (sregant szemből fújó szelet), mint félszelet, amiben a szél felőli vitorla tényleg kitakarná a szél alattit.  

Ez a számítás a jelek szerint bevált. A Fifty-Fifty az első vízre tételét követő második napon megnyerte a 2012-es Kékszalagot, és azóta még kettőt, mindkettőt új rekordidővel. Közben persze becsúszott néhány 2. és 3. hely is, vagyis nem arról van szó, hogy minden körülmények között nyerő a hajó: a Fifty-Fifty gyenge szélben nem volt elég jó, hiszen az élmenő katamaránok közül eddig a legnehezebb volt.

Ezt ellensúlyozandó a hajó 2022-ben új – összesen 400 kilóval könnyebb – testet kapott. (A súlycsökkentés a gyenge szélben jelentős előny, de erősebben már hátrány, amit azzal ellensúlyoztak, hogy a hajó mindkét testébe 1-1 500 literes vízballasztot kapott. Ez azt jelenti, hogy a szél felőli oldalt az ottani tartály feltöltésével 500 kilóval növelve ezzel a hajót kiülő, trapézoló legénység súlyát a megfelelő oldalon.)

Emellett rengeteg apróságot javítottak a hajón. A jobb kezelhetőség érdekében a legénység mozgásához igazították belső teret, ami jobb manővereket, könnyebb vitorla igazítást, állítást is eredményez, jobb helyre kerültek a kezelő karok, csörlők és közben merevebb is lett a test. A légellenállás a kis szélben is nagyon gyors katamaránoknál már nagyon sokat számít, a hajó fedélzete is lekerekített formákat és légvezető szárnyakat kapott, így csökkent a légellenállás, ami még gyorsít a hajón.

A vitorlák jobb állításához szélesebbre építették több ponton a hajót, a kiülő keretek összesen 50 cm-rel szélesedtek. A hajó orrsudarát 1-ről 3 méterre növelték, ami nagyobb orrvitorlák felhúzását teszi lehetővé, bőszeles vitorláját tartó oldalsudarak pedig három métert nyúlnak ki. Emellett a hajó az a 2023-as Kékszalagra új árbócokat és vitorlákat kap.

A hajót összeszokott csapat viszi, akik már kitapasztalták a kétárbócos lét összes kínját. Két árbóc két grószt, két fokot, és alkalmanként akár két nagy hátszeles vitorlát is jelent, ezek együttes kezelése pedig nagyfokú precizitást és együttműködést igényel. Kevesen tudják, de Fifty-Fiftyn a két árbóc azonos rongyai nem feltétlenül állnak ugyanabban a szögben, a rongyok között ugyanis speciális légáramlatok alakulhatnak ki, ami külön trimmelési gyakorlatot igényel a szél alatti és a szél feletti rongyok esetében. 

 

A Raiffeisen Fifty-Fifty kiemelt eredményei:

2012 Kékszalag 1. hely. - időrekord 10 óra 34 perc 15 másodperc

2014. Kékszalag 1. hely - időrekord 7 óra 13 perc 57 másodperc

2022: Kékszalag 1. hely – időrekord 7 óra 13 perc 21 másodperc

 

Kormányos: Józsa Márton

Legénység: 7 fő

 

Hajótest és rudazat:

  • Hossza: 15 méter
  • Szélesség: 9,5 méter
  • Legnagyobb szélesség (oldal sudarakkal): 15 méter
  • Árbócok magassága 20 méter
  • Árbócok felülete 40 m2 szárny forma

Vitorlázat:

  • Nagyvitorlák (2x72m2) 144 m2
  • Orrvitorlák: (2x46m2) 92 m2
  • Hátszeles vitorla (reacher) (2x90m2) 180 m2
  • Szél felé összesen 276 m2
  • Bőszélben: 364 m2

 

Utoljára szerkesztve: 2024. április 2.

Kapcsolódó témák






Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu