Katamarán

A katamarán kéttestű vitorlást jelent. Ezeknél a hajó stabilitását nem a tőkesúly, hanem a hajótest adja, ezért könnyűek és nagyon gyorsak, manapság rendre ilyenek nyerik a Kékszalagokat.

A katamarán kéttestű vitorlás, amin az árbóc (szinte mindig, de erről később) a két testet összekötő híd közepén áll. A hajótestek hosszúak és vékonyak, hiszen nem kell helyet biztosítaniuk az élettérnek, túrakatamaránokon a nappali funkciót is a híd látja el, versenyhajókon pedig ilyesmi egyszerűen nincs. 

A katamaránoknál nem tőkesúly adja a hajó stabilitását, hanem az, hogy a szél alatti hajótest a hossztengelytől komolyabb távolságra megtámasztja az egész felépítményt. Gyakori látvány, hogy a katamaránok szél felőli hajóteste teljesen kiemelkedik a vízből, és a hajó csak a szél alattin fut. Ettől nem kell megijedni, ez normális, sőt ideális állapot, hiszen ilyenkor a felére csökken a hajótest közegellenállása a vízben. 

A konstrukció előnye az is, hogy a legénység a szél felőli oldalon kiülve a hajót vagy trapézolva ugyancsak az árbóctól távol helyezkedik el, ezért testsúlyuk nagy erőkarral jut érvényre és tartja vissza a hajót a megdőléstől. 

Ettől aztán a katamaránok könnyűek és gyorsak, hiszen nem kell nagy súlyt cipelniük. Hátrányuk ugyanaz, mint a jolléknak, könnyen felborulnak, de a jollékkal ellentétben nehezen állíthatók vissza, erre a legénység önmagában nem is mindig képes, nagyobb katamaránokkal pedig biztosan meg kell várni a külső segítséget. 

Katamaránok sokáig nem is indulhattak a Kékszalagon, mert olyan előnnyel indultak, amit az egytestű hajóval versenyzők nem néztek jó szemmel. Ráadásul kevés is volt belőlük a Balatonon, ezért az élen nem lett volna komoly versengés. Ezért is rendeztek sokáig Fehér Szalag versenyeket, amin viszont indulhattak többtestű hajók. 

Ma már nagyon komoly nagy katamaránok indulnak a Kékszalagon, és látványos küzdelmet vívnak egymással, így az abszolút győzelembe az egytestűek már nemigen szólhatnak bele. 57 év után végül egy katamarán, a Fifty-Fifty döntötte meg a Kékszalag Nemere II. által tartott 10 óra 40 perces rekordját is. A hajó érdekessége volt, hogy nem egy, a híd közepén álló árbóccal rendelkezett, hanem mindkét hajótesten állt egy árbóc. 

A Kékszalag megnyerésére esélyes katamaránok 50-60 kilométer/órás sebességre is képesek, amivel a legtöbb motorcsónak sem tud lépést tartani, így aztán követésük, és a verseny közvetítése sem egyszerű feladat. Ezek a hajók általában kerülik a foilok alkalmazását, mert gyenge szélben nem érvényesül a hatásuk, viszont a tóban sok helyütt felszedhetnének hínárt, amitől nagyon nehéz – de legalábbis időt rabló tevékenység – megszabadulni.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.

Kapcsolódó témák






Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu