Man over Board / Ember a vízben

Man Over Board, azaz ember a vízben szituációról akkor beszélünk, ha valaki kiesett a hajóból. Ez talán a legveszélyesebb dolog, ami vitorlázáskor történhet.

Man Over Board, avagy „Ember a vízben!” kiáltás akkor hallatszik, amikor valaki kiesik a hajóból. Az ilyen helyzeteket szinte mindig ideges kapkodás követi, majd heves manőverezés (a kifejezés az esemény angol nevéből ered) veszi kezdetét, hogy a bajba jutott megsegítésére siessünk. 

Pedig a legfontosabb ilyenkor a nyugalom megőrzése. Először is be kell dobnunk a vízbe mindazokat az eszközöket, amik direkt a mentés céljából találhatók a hajó farában. Elsőnek a mentőövet, aztán az EPIRB bóját, ami a vízbe esve azonnal sugározni kezdi a pozícióját, hogy visszataláljunk a mentendő emberhez.

A vízbe esettet semmilyen körülmények között ne tévesszük szem elől. Ennek érdekében ki kell jelölni a legénység egy tagját, hogy a hajó farában állva folyamatosan figyelje, és kezével mutassa a bajba jutottat.

Ezután kezdhetjük meg a mentést. Ilyen helyzetben nem szégyen motort indítani, vitorlákat betekerni vagy ellobogtatni, és úgy visszamenni a társunkért. 

Ha ez valamiért nem megy, tervezzük meg a visszatérést. A vitorlásiskolákban többféle mentési manővert tanítanak, amelyeket nagyon fontos megtanulni, de minden helyzetben más a jó megoldás. 

Kisebb szélben választhatunk olyan visszatérési útvonalat, ami perdülést is magában foglal, erősebb szélben jobb, ha szamárfordulóval tervezünk, mert ilyenkor mindenki kapkod, és főleg áll a hajóban, egy spontán perdülés másokat is vízbe sodorhat. 

A lényeg ugyanaz, a mentett embert végül negyedszélben tudjuk megközelíteni, hogy aztán a vitorlák ellobogtatásával le tudjunk lassítani mellette. Fontos, hogy ne álljunk szélbe, mert a szembeszél – főleg, ha erős – lefordíthatja a hajó orrát, esetleg pont a vízbe esett ember felé.

A mentendő embert mindig a szél alatti oldalról közelítjük meg. A legjobb minőségű motorossal és gyakorlattal sem lehet garantálni ugyanis, hogy a mentendő személyre nem sodorja, vagy még inkább dobja rá a mentőhajót egy hullám. Vitorlással történő mentésnél még inkább igaz, hogy komoly szélben és nagy hullámzásban a szél feletti megközelítés nagyon veszélyes, ráadásul teljesen fölösleges ilyen kockázatot vállalni.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 21.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu