Cirkálók

A cirkálók a 20. század első felében divatos hajótervezési elvek szerint épült hosszú keskeny és rendkívül kecses hajók. Valamikor ők uralták a balatoni vitorlásversenyeket, de idejük a versenyzésben leáldozott. Viszont nincs szebb hajó egy cirkálónál.

A cirkálók olyan szépek, hogy nehéz róluk meghatódás nélkül beszélni. Hosszú és keskeny építésű hajók, orruk és faruk hosszan kiemelkedik a vízből, és hatalmas vitorlák alatt futnak. Valamikor réges-régen, a 20. század első felében ilyennek képzelték el a tervezők az ideális hajókat, és a maguk idejében valóban uralták is a Balaton mezőnyét. 

A második világháborúig nagyon sok cirkáló épült a Balatonra, de a hajók egy része a kommunizmusban az enyészeté lett. Amik viszont megmaradtak, azok minden vitorlázó legnagyobb örömére mára jellemzően csodaszépen felújítva újra láthatók a tavon.

A cirkálókat a négyzetméterben számított vitorlafelületük szerint soroljuk hajóosztályokba. 22-es cirkálóból összesen 13 került a Balatonra, az utolsó 1988-ban. A 30-as cirkálókból 1927 és 1944 között 14 készült, majd a 90-es években 6 műanyag testű és két ragasztott faváltozat is épült.

40-es cirkálóból ma 7 egység van a Balatonon, ebből 5 régi faépítésű, 2 pedig 1988-ban épült műanyag hajó. 55-ös cirkálóból mindössze egy van a tavon, ő Stefánia névre hallgat.

Az 50-es osztály kicsit kilóg a sorból, nem klasszikus Schärenkreuzerek, hanem a német tengeri Seefahrtkreuzerek terveit követik. A 40-es években több készült közülük vasból, majd a 60-as években újabb 10-et bocsátottak vízre közülük alumíniumból, a rendszerváltás óta pedig egy egész flottát építettek belőlük műanyagból. 

70-es cirkálóból klasszikus faépítésű nincs a Balatonon, a 8 hajóból álló osztály minden darabja valamikor a 90-es években készült, ők viszont rendre kiélezett versenyeket vívnak egymással. 

75-ös cirkálóból 3 fut a mai napig a Balatonon, köztük a Nemere II., ami 57 éven át tartotta Kékszalag rekordját. A másik kettő a Sirocco és a Lillafüred.

A cirkálók hajóépítési elveit mára meghaladta az idő, a hosszú, keskeny építésű hajók divatja lejárt. Ma már tudjuk azt is, hogy a hajó vízbe érő hossza erős felső korlátot szab a sebességnek, így a vízből hosszan kiemelkedő orrok és farrészek kimentek a divatból, de a cirkálók szépsége örök.

Utoljára szerkesztve: 2021. május 30.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu