Kiülés

Amikor a hajó legénysége úgy tart ellent a szél nyomásának, hogy a hajó szél felőli oldalán helyezkedik el, akkor kiüli a hajót. Fontos, hogy a trapézolás nem kiülés, mert akkor a legénység teljes testsúlya a hajón kívül van.

Kiülés

A hajó kiülése azt jelenti, hogy a hajó legénysége a testsúlyával tart ellent a szél hajót döntő erejének. Minél kisebb a hajó és annak vitorlázata, annál nagyobb a jelentősége ennek, de nagyon nagy hajókon is sokszor látjuk, hogy a legénység a szél felőli oldalon a lábát a hajóból kifelé lógatva ül a korlát mellett. 

A fizika azt mondatja velünk, hogy minden kilogramm számít, ezért tengeri versenyeken – ha hosszabb távokat mennek egy takkon – képesek akár a kajakészleteket is átrakni egyik oldalról a másikra, nemhogy kiülni a hajót vagy betartani azt a szabályt, hogy aludni csak a szél felőli oldalon lehet. 

A hajó kiülése annál hatékonyabb, minél messzebb van a súlypontunk a hajó hossztengelyétől, hiszen testsúlyunk annál nagyobb erőkarral tartja vissza a hajót a dőléstől. Ezt a törekvést támogatja a heveder, amibe a vitorlázók a hajó közepe felé fordulva beakasztják a lábukat, hogy azután hátradőlve, felsőtestükkel a hajóból kilógva üljék ki a hajót.

Ennél is hatékonyabbnak bizonyult azonban a trapéz, valamint a liberákon a trapéz keret. Az így vitorlázott hajókon a trapézon lógó legénység testének súlypontja messze kívül kerül a hajótesten, ezért nagyobb vitorlákat tudnak felhúzni vagy kisebb tőkesúlyt kell cipelniük: mindkettő javítja a menetteljesítményt.  

Ez akkora előnyt jelent a trapézolt és trapézkeretes hajóknak, hogy a Kékszalagon sokáig nem indulhattak olyan hajók, amelyeken a legénység súlypontja a hajón kívülre került. A vita fő kiváltó okai a rendkívül könnyű, de kerettel együtt nagyon széles, lapos fenekű rohanógépek, a liberák voltak, amelyek sebességi előnyét a mezőny nagy része nem nézte jó szemmel. 

A fejlődésnek azonban a vitorlás sport sem tud ellenállni, ezért 2001 óta a trapézos és a többtestű hajók is indulhatnak a versenyen, ami magával hozta a magyar vitorlás sport professzionalizálódását. A Kékszalagra vásárolt modern, rendkívül gyors hajók jól szervezett legénységgel a más nagy európai tókerülő versenyeken is megállják a helyüket, gyakran nyernek vagy szereznek elismerésre méltó helyeket.

Utoljára szerkesztve: 2021. június 21.

Kapcsolódó témák






Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu