Kékszalag-legendák

90 éves történelme alatt a Kékszalag számos legendás hajót, versenyzőt és sztorit adott nekünk.

A Kékszalag legnagyobb legendája természetesen a Nemere II. és az általa 1955-től 57 éven át őrzött 10 óra 40 perces rekord. Már az is vitatott, hogy valóban ekkor döntötték-e meg a rekordot, mert 2012-ben egy katamarán, a Fifty-Fifty javított rajta 6 percet, egytestű hajónak – a Rafficának Király Zsolt kormányzásával – ez csak két évvel később sikerült. 

A Kékszalag célvonalát Litkey Farkas szakította át a legtöbbször: ő 13-szor hódította el a trófeát, ráadásul még nőhet is ez a szám, hiszen ma is aktívan versenyez.

A legtöbb versenyt nyert hajó a Tramontana, amely 7 elsőséggel büszkélkedhet, az elsőt 1940-ben, az utolsót 1989-ben szerezte, azaz csaknem 50 évig volt a topon, ami a mai technikai viszonyok között megismételhetetlen. A hajó történetéhez tartozik, hogy 1940-ben és 42-ben női kormányos vezette győzelemre, mindmáig Gordon Ewelin az egyetlen női Kékszalag-bajnok. 

Vannak legendásan szeles és szélcsendes versenyek, az utóbbiak közé tartozik valószínűleg a legutolsó, 2020-as futam is, amikor még a nagy katamaránoknak is 17-18 órára volt szükségük a táv teljesítésére.

A viharokról szóló legendák mindig csalókák kissé. Legutóbb 2011-ben a vízi mentők több mint 70 hajóról 233 embert mentettek ki, magukra hagyott hajók tömege sodródott ki a déli part homokpadjaira, pedig a meteorológia adatai szerint a szél nem érte el a 80 km/h-s sebességet. Ez nem fest jó képet a hajók és a legénységek felkészültségéről, de a dologhoz hozzátartozik, hogy az északi part hegyei miatt kialakult szélcsatornákban azért ennél keményebb körülmények uralkodtak. 

De nemcsak a szemünk előtt keletkeznek a legendák, hanem a háttérben is. Vitorlás berkekben igazi legenda Paulovics Dénes, azaz Dini, aki maga is remek versenyző volt, de ma már arról híres, hogy alighanem egész Európában ő tud a legtöbbet a karbonkompozit technológiáról (Ő építette a Fifty-Fiftyt is, de az egész világba szállít hajókat és árbócokat, és készített már Vendée Globe-ot sikerrel teljesítő 60 lábas hajót is).

Utoljára szerkesztve: 2021. május 30.

Kapcsolódó témák



Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu