Jolle

A jolle olyan vitorlás hajó, aminek nincs tőkesúlya. Könnyű, jól vezethető hajók, de a tőkesúly hiányában fennáll a borulás veszélye.

A jollék olyan egytestű vitorlás hajók, amelyeknek nincs tőkesúlyuk. Többnyire kisebb hajókat építenek így, de vannak nagy, sokszemélyes kajütös jollék is. 

Mivel nincs tőkesúlyuk, a jollék hajlamosak a borulásra, ugyanakkor általában nem fenyegeti őket az elsüllyedés veszélye, borulás után könnyen visszaállíthatók. A kisebb jolléknál gyakran előfordul, hogy a legénység percek alatt visszaállítja őket, és – némi vízmerés után – simán mennek tovább. A nagyobb jollék – mint a 15-ös és a 25-ös Balatoni túrajollék – borulás után képesek elsüllyedni. 

Jolléval vitorlázni jó, mindenképpen érdemes megtapasztalni, milyen jelentősége van az ember mozgásának ezeken a hajókon. A jolléknál ugyanis kulcskérdés testsúlyunk helyes felhasználása a hajó stabilitásának megőrzésében. A hajókat már közepes szélben is ki kell ülni vagy trapézolni kell, forduláskor és perdüléskor az egész legénységnek összehangoltan kell mozognia. Ez nagy, tőkesúlyos hajókon is fontos, de ott a tét a sebesség megőrzése, és nem a borulás elkerülése.

A jollék cserében könnyűek, gyorsak és jól siklásba hozhatók. Ilyenkor a hajók szinte kiszakadnak a vízből, hirtelen lecsökken a közegellenállásuk, és ugrásszerűen nő a sebességük. (A modern foilos hajókkal szemben ez az előny már nem él.)

A jolléknak svertje van, ami a régebbi hajóknál nehéz fémlap, azaz maga is egy kicsit tőkesúlyként funkcionál, az újabb hajókon viszont műanyag és fa kompozit lemezek, amik már sokkal könnyebbek. Nem meglepő módon a jollék és a tőkesúlyos hajók közt van egy átmenet, a svertkeeles hajók, amelyek felhúzható tőkesúllyal rendelkeznek. 

A svert – és a svertkeel – előnye, hogy felhúzásuk után a sekélyebb vizek (például a Balaton déli partja) is megközelíthetők velük. Érdemes azonban átgondolni, hogy hogyan fogunk a kisvízből később elindulni, mert felhúzott sverttel a hajó csúszik (oldalirányba mozog), ezért szembeszélben vagy negyedszélben nem könnyű elhagyni lángosozás után a strandot. 

A jollékat azért is szeretjük, mert könnyű kivenni őket a vízből, elég egy sólya, és már ki is húztuk. Ez nemcsak olcsó tárolást biztosít, de a parton álló hajók alján nem telepszik meg az alga sem, ami a vízben parkoltatott hajók tulajdonosainak sok gondot okoz. 

Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.

Kapcsolódó témák




Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu