Boom

A boom a hajó nagyvitorlájának (grósz) alsó, merev éle. Leginkább egy rúd, ami egyik végén az árbóchoz csatlakoztatva forog az árbóctól hátrafelé eső szögtartományban.

A boom a grósz alsó, merev éle. Egy verettel csatlakozik az árbóchoz, amely lehetővé teszi, hogy a boom az árbóc mögötti tartományban körbeforogjon. A boom behúzásával vagy kiengedésével állítjuk be (trimmeljük) a grószt, hogy az adott szélirányban a legjobban húzzon. 

A trimmelés (a vitorlák és a rudazat finomhangolása) egyik eszköze a grószshott, egy kötél, aminek egyik vége valahol az árbóctól távol a boomhoz van rögzítve, a másik vége pedig vagy a kokpitben a hajó közepéhez, vagy egy a kokpiten keresztbefutó sínhez. Ezen sínen mozgatható a leekocsi, vagyis a tényleges behúzási pont, amivel állítani lehet, hogy a boomot mennyire lefelé vagy mennyire oldalirányba húzzuk.

A grószshott a boom és a hajón levő rögzítési pont között egy csigasoron fut keresztül, mert a grószon, és emiatt a boomon is olyan nagy erők keletkeznek, hogy ennek hiányában meg se bírnánk húzni a shottot még egy kisebb hajón sem. Nagyobb hajókon ez szabad kézzel így sem megy, ezért ott a grószshottot csörlők segítségével húzzák meg. 

A vitorla éle vagy végig rögzítve van a boomhoz, vagy csak két ponton, az árbócnál és a boom másik végén. A végig fix alsó él a túrahajókon elterjedtebb, de a versenyhajón gyakran alkalmaznak szabad alsóéles vitorlákat, mert az alsó él szabályozása egy újabb eszköz a hatékony trimmelésre. A nem végig fix alsó élt akkor is szokták alkalmazni, amikor a grósz felülete az árbócba tekeréssel csökkenthető (reffelhető). 

A boom másik fontos tartozéka az alba. Ez ugyanúgy egy csigasoron átvezetett kötél, mint a shott, csak ez a boom elejét köti össze az árbóctővel. Az alba sokoldalú eszköz. Lefeszíti a boomot, így nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy feszítésével szabályozhatjuk a grósz hátsó élélének feszességét. Ennek hátszélben van igazi jelentősége, amikor a boom vége alba nélkül hajlamos lenne túl magasra emelkedni.

A boomot menet közben a vitorla nem engedi a fedélzetre zuhanni, de akkor is meg kell tartania valaminek, ha nincs fent a vitorla. Erre szolgál a dirk. A dirk a boom hátsó végéből megy fel az árbóccsúcsra, és menet közben lazának kell lennie, csak akkor van szerepe, ha a grószt leengedjük.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu